NÁVOD: Jak vydělat na YouTube? Představujeme trendy a reálné výdělky

NÁVOD: Jak vydělat na YouTube? Představujeme trendy a reálné výdělky

Když zatoužíš po YouTube money

„Chci se živit jako YouTuber!“ Asi tak nějak zní plán velkého množství mladých lidí, kteří sledují ViralBrothers, Jirku Krále, GoGa, Hoggyho, Teri Blitzen, Shopaholic Nicol a celou řadu dalších YouTuberů/vlogerů. Právě pro ně se stal díky velké sledovanosti jejich kanálů YouTube přinejmenším velmi zajímavým zdrojem příjmů, v tom lepším případě dokonce prací na plný úvazek. Jsou z nich celebrity, mají vlastní propagační předměty, firmy je žádají o spolupráci a jejich videa jsou důkazem toho, že i v domácích podmínkách lze vytvářet opravdu kreativní a vtipný obsah. Pokud i tebe láká představa vydělávání na YouTube, mám pro tebe dávku inspirace a praktických tipů.

Jak vydělávat na YouTube?

Pro úplně základní informace týkající se zpěněžení videa a registrace s cílem nahrávat na YouTube videa se podívej na NÁVOD: Jak si začít vydělávat jako Youtuber? Dozvíš se v něm to nejdůležitější o AdSense, co již nechci znovu rozebírat. V tomto článku mi přijde vhodnější další řádky věnovat konkrétním tipům na to, jak vydělat peníze na YouTube. A hlavně také tomu, kolik je doopravdy možné vydělat.

4 zlatá pravidla pro tvorbu vlastního obsahu

Vtipné, virální… sakryš, tohle přeci nemusím nikomu vysvětlovat. I ty sám nejlépe víš, co tě většinou přesvědčí o tom, že si nějaké video na YouTube s chutí pustíš. Je to kontroverzní nadpis? Nebo hezký náhled? A kvůli čemu video vypneš? Ještě než se vrhneš do vydělávání na YouTube, neváhej tzv. nakoukat, co aktuálně letí. Doporučuji dlouhodobě sledovat kanál #PopulárníNaYouTubeČeskáRepublika, který ti bude skvělou školou.

Jako YouTuber toužící po výdělku se bez vlastního obsahu neobejdeš. Při jeho tvorbě si dej pozor především na 4 věci:

  1. kvalitní obraz a zvuk
  2. délka videa
  3. přidaná hodnota obsahu
  4. zpětná vazba diváků

Dnešní YouTube divák je rozmazlený, nějaké hodinové video z telefonu, na kterém ti ani není rozumět, ho nebude bavit sledovat. Stejně tak musí po zhlédnutí mít pocit, že zrovna neztratil čas, video mu musí něco předat. Neignoruj zpětnou vazbu, ať už se jedná o palce, nebo kritické komentáře. Komunikace s divákem je velmi důležitá a reálně může tvou tvorbu posunout vpřed.

VAROVÁNÍ: Na YouTube určitě nenahrávej filmy, hudební alba a celkově obsah, ke kterému nevlastníš autorská práva. Krátkodobě sice mohou taková videa mít velkou sledovanost, ale peníze ti nevydělají, naopak tě mohou dostat do velkého problému. Dej si pozor také na hudbu, kterou používáš u vlastní tvorby. YouTube ti nabízí zvukovou knihovnu plnou skladeb zdarma. Ty můžeš libovolně použít.

Jaká videa jsou na YouTube nejvýdělečnější?

Nejvýdělečnější rovná se nejsledovanější. Když přeskočím to, že slavné YouTubery sledují někteří lidé už tak nějak ze setrvačnosti, určitě existují formáty, které jsou divácky atraktivní. Několik jsem se jich rozhodl včetně příkladu uvést.

Pranky

Všelijaké nachytávky a vtípky na ostatní lidi – tak to jsou pranky. Může se jednat o poměrně jednoduché video, které lze snadno realizovat. Oblíbené jsou například prankcally na linku 1188, kde se YouTubeři ptají na co největší kraviny a z operátora si dělají srandu. Může se však jednat také o hodně promyšlené a na realizaci náročné video. U složitějších pranků se často hovoří o tom, že jsou kompletně nahrány. U některých to určitě bude pravda. Jako ukázku si dovolím prank od TV Twixx, kdy se kluci převlékli za falešné policajty.

Challenge

Jedná se o výzvu, která se často virálně šíří mezi ostatními YouTubery. Může se jednat o spolknutí lžičky se skořicí, snahu narvat si co největší množství marshmallow do pusy atd. Sám si můžeš vymyslet vlastní challenge a vyzvat další YouTubery. Jako příklad mi tentokrát poslouží velmi populární degustace, během které se baští Bertíkovy fazolky tisíckrát jinak.

Ask

S prvními odběrateli přichází také první dotazy. Na co natáčíš? Co rád posloucháš za hudbu? Proč jsi tak blbej? YouTubeři na ty nejbláznivější a nejčastější dotazy odpovídají, někteří klasicky, jiní to berou jako příležitost pro vytvoření nápaditého videa, třeba jako Ati.

Haul

Tohle je oblíbený formát především u něžného pohlaví. Vlogerka před kamerou ukazuje, co si koupila nového. Produkty pouze krátce komentuje, nejedná se tedy o plnohodnotné recenze. Proč sledovat to, co si někdo jiný pořídil? Hauly slouží jako inspirace pro vlastní nakupování.

Unboxing

Rozbalování nového počítače, nového mobilu, dárkového balíčku… unboxing videa mají velkou sledovanost, jsou oblíbeným formátem inzerentů, kteří YouTuberům dají něco zdarma za to, že to rozbalí před kamerou a představí divákům. Jako příklad si dovolím Fattyho Pillowa, který se mezi YouTubery sice neřadí (je streamer), ale ukázal, že unboxing lze dělat i doopravdy vtipně s příběhem.

Fitness videa a vlogy

Zdravý životní styl, fitness a budování svalové hmoty si získává zájem čím dál většího množství lidí. Chodíš do posilovny? Držíš nějakou dietu? Neváhej se podělit o zkušenosti a know-how. Nutno podotknout, že fitness komunita dokáže být hodně nekompromisní.

Další formáty

Pochopitelně existuje další hromada formátů, výše vypsané jsou pouze ty nejoblíbenější. Natáčet můžeš náhodné vlogy, reporty z akcí a výletů, recepty, návody, názorová videa, Let’s Play videa (o těch brzy v samostatném článku), videa s domácím mazlíčkem či si vymyslet vlastní show.

Kolik vydělávají YouTubeři?

Příjmy se zatím žádný z YouTuberů nepochlubil, nicméně Jirka Král v tomto rozhovoru pro DVTV přiznává, že mu YouTube vydělává desítky tisíc měsíčně. Já bych zcela upřímně tipoval, že se jeho příjmy mohou klidně blížit sto tisícům za měsíc, což je však na české YouTube scéně zatím vrchol – dále budou už jen ViralBrothers, kteří se však primárně zaměřují na zahraničí, kde je sledovanost i příjem z reklamy vyšší. Pochopitelně YouTubeři vydělávají také na sponzoringu, na prodeji merche (trička, náramky…) a dalších formách spolupráce. Pokud tě zajímá, kolik YouTube money čeká na tebe, podívej se na moje zkušenosti.

Kanál s jednoduchými IT návody, který jsem měl v roce 2015 společně s kamarádem, nám za přibližně 500 tisíc zhlédnutí vydělal 4800 Kč. Vyplatilo by se nám místo natáčení a stříhání videí jít na brigádu? Na 100 %! Vydělávání na YouTube totiž dává smysl v momentě, kdy má člověk velké množství videí s dlouhodobou sledovaností. Začátky rozhodně nejsou jednoduché a jedno video z nikoho milionáře neudělá.

Začít vydělávat na YouTube je sice relativně jednoduché, ale rozhodně se nejedná o zázračný a pasivní příjem. Naopak to stojí dost energie a času. Ochota do vlastního kanálu investovat a věnovat se mu odlišuje ty úspěšné od těch neúspěšných. Zcela upřímně si myslím, že hlavní motivací by tak pro člověka měla být nějaká seberealizace a chuť tvořit. Peníze by měly být až na druhém místě.

Jdeš ovládnout scénu?

Vydělávání na YouTube je mezi mladými lidmi obrovský fenomén, kterému se určitě ještě na stránkách magazínu Chudý student budeme věnovat. Pokud máš i ty vlastní zkušenosti, neváhej se o ně podělit v komentářích. Přeji velkou sledovanost a velké získy!

Komentáře k příspěvku

  • Martin Bass

    Ještě mi tady chybí trollování, tedy záměrné navážení do jiných lidí. Stačí si vzít do pusy někoho slavného z YouTube scény a je o sledovanost postaráno. Dobrým příkladem je Bianca Johnsson. https://www.youtube.com/watch?v=RPnhGZk1Amw