Blíží se úsvit slevových portálů?

Blíží se úsvit slevových portálů?

Portál, kam se podíváš

V Česku platí, že jakmile se k nám něco úspěšného ze zahraničí dostane, hned se to rozšíří jako nákaza vší v obecní školce. Proto jsme velmocí v počtu internetových obchodů a je zjevné, že obchod se slevami v česku taky jen kvete. Milujeme slevy. Je nám ukradené, že o 70 % zlevněné zboží mají na leckterém jiném e-shopu za stejnou cenu i bez té bombastické cedulky „Akce!“.

Pokud začnete vyhledávat namátkou slevové portály, budete záhy lapeni do pasti. Je jich u nás hrozně moc. Dokonce tolik, že vznikají portály, které třídy slevové portály. Začnete-li se prokousávat nabídkami, pomalu zjistíte, že není moc věcí, které by nebyly ve slevě. Nechci se teď zabývat jednotlivými stránkami, které jsou vám bezpochyby dobře známé a v konečném důsledku je beztak nabídka všude stejná. Podíváme se na kvalitu zboží a služeb, které si můžete výhodně zakoupit.

Podstata slevových portálů

Kde se vůbec slevové portály vzaly a proč někdo nabízí tak očividně něco pod cenou? Smyslem takového prodeje je propagace. Nic překvapivého. Máte nový hotel, hospodu či kolekci doma šitého oblečení, ale nějak to nejde na odbyt, protože se u vás nezastaví živá noha. Ale když začnete vnucovat vaše léty (ehm) a řadou zákazníků (ehm na druhou) oblíbená pečená žebra za směšně nízkou cenu, kterou konkurence (prý) drží jinak neskutečně vysoko, nejenže začnou lidé otvírat peněženky, ale houfně sdílet. Ke všemu podpoříte-li nákup kampaní typu: „K pěti voucherům ještě dvoje hranolky zadarmo.“ Sakra, přece chci ty hranolky, kupujte mí věrní přátelé, nacpeme se k prasknutí. Záměrně jsem použil záplavu závorek, neboť tyhle nabídky jsou plné závorek a slovíčka „ale“…

Nechci slevu zadarmo

Oblíbená česká průpovídka, ale málokdo ji bere v potaz. Sleva nikdy neznamená, že si teda výrobce utáhne pupek, rozprodá sklad za menší částku a zkusí vás příště okouzlit něčím lepším. Jen opravdu výjimečně můžete koupit něco, co se bude cenou blížit k výrobním nákladům a většinou to budou předražené filety z lososa, kterých nedopatřením doputovalo na krám pětkrát tolik a teď se jich ryhle musí obchod zbavit, než jim projde trvanlivost. Jelikož Češi nakupují zásadně všechno, co je v akci, úměrně se za ty roky všechno zdražilo tak, aby si i na akčním zbožím výrobci namastili kapsy. Do teď nepochopím, jak se to mohlo stát – např. Studentská pečeť za padesát korun, ale každý třetí týden za 25 kaček (to samé Kofola, Milka, atd.). A co hůř, není cesty jak z toho ven. Za chvíli bude zboží automaticky v akci, protože nekoupíme nic, co by nebylo výhodné. Nové BMW v Německu v přepočtu za milion, v České republice však výhodně za 999 tisíc korun bez klimatizace, ale s nálepkou na nárazník „Mám to za půlku.“

Je to levný, na kvalitu nehleď

Je portfolio služeb, které si většina lidí nemůže pravidelně (někdy i vůbec) dovolit. Avšak v tvrdé konkurenci vás neuživí jen horních deset tisíc. Potom jsou dvě možnosti – uděláme to výhodné pro všechny za průměrnou cenu, nebo budeme uměle držet ceny pro ty, kteří na to mají, plebs ať tiskne kupón. Hodně mě mrzí, že se jde druhou cestou. Osobně poslední dobou využívám služeb slevových portálů čím dál méně.

Dříve to byla skvělá věc, člověk se podíval na nové místa, leccos vyzkoušel, i to dneska platí, ale vedle toho u mě čím dál více převládá dojem, že se to zvrhlo do přístupu „vydrbeme s nimi“. Nedávno jsme takhle byli na bowlingu a k tomu byla pizza dle výběru zdarma. Bowling byl dle normy, pochopitelně, nedali nám hranaté koule. Ale pizza… Prý ji tam jinak dělají dobrou. No, podle toho, co nám donesli, tu jejich „dobrou“ pizzu nikdy nevyzkouším, protože tak ošizenou jsem neviděl ani v zoologické zahradě. Obdobně jsem kdysi zkusil sushi v akci a do teď mě ta restaurace neláká, abych tam chodil pravidelně.

A do třetice všeho dobrého? Koupil jsem si boty na portále, který prodává výhodně drahé značky pouze pro zvané členy (tím se prakticky může stát kdokoliv). Byly očividně padělané, laik to nepozná, ani ten Ind, který je za dvě pětky ušil, to nepozná. A ta 65% sleva je taky jen číslo. Vrátil jsem je, naštěstí úspěšně. Co si z toho nakonec vzít? Já už vím celkem jistě, že jestli něco budu chtít vyzkoušet či si pořídit, nebudu za každou cenu šetřit na slevovém portálu. Zaprvé pochybuji, že bych dneska ještě něco ušetřil. Zadruhé si nejsem jist, jestli je ušetřená částka rovná tomu, že mi někdo prodává šunt. Avšak jestli máte jiný názor a zkušenosti, budeme zde na webu rádi, když se podělíte.

Komentáře k příspěvku