„Kreslení mě doprovázelo celý život,“ říká výtvarník Jan Gruml

„Nevstávám pravidelně ráno do práce jako ostatní,“ říká Jan Gruml

Kdo je Jan Gruml?

Brněnský výtvarník Jan Gruml známější pod pseudonymem Slakinglizard je autorem projektu 69 vagín, ilustrací knih, designů longboardů pro firmu Custom boards, návrhů na obaly žvýkaček Charity gums a především aktivní malíř lidských a zvířecích „potvůrek“. Vlastními slovy „ilustrátor a krotitel akrylových bubáků s temnou tuší“.

Jedna z věcí, která mě naplňuje

1) Kdy jste v sobě našel talent pro malbu? Co vás k ní přivedlo?

Kreslil jsem rád od dětství. Pamatuji si útržek ze školky, kdy jsem pokreslil obrovskou hromadu děrovaného papíru do starých kopírek, až mi učitelky promlouvaly do duše, že bych se měl krotit. Nebylo to nic nápaditého – panáček s velkou hlavou, panáček s velkou levou rukou, pravou rukou, nohou… Celkem mě mrzí, že se nic z toho nedochovalo do dneška. Kreslení mě doprovázelo celý život, ale nebral jsem to vážně. Až zhruba od roku 2007 jsem šel s kůží na trh na jednom výtvarným fóru, uviděl první reakce a celkem mě to nakoplo pokračovat dál. Držím se toho, protože je to jedna z věcí, která mě naplňuje.

2) Vím, že jste samouk, proto by mě zajímalo, jak nahlížíte například na akademické malíře? Nepřemýšlel jste sám u studiu malby?

Rodiče mě asi na popud paní učitelky zkoušeli přihlásit na základní výtvarnou školu, kde mě nevzali. Poté po maturitě v dřevařsko-nábytkářském oboru jsem v roce 2008-2009 zkoušel FAVU – intermedia, kde jsem vypadl v druhém kole. Další rok jsem to zkusil znova na malbu, ale tam jsem vypadl hned na začátku. Zároveň jsem dělal talentovky na Pedagogickou fakultu obor Výtvarná výchova, tam mě vzali, ale kvůli financím jsem nenastoupil. Co se týče tvorby akademických malířů, je to jednoduché, některé prácě mě chytnou a brada mi padá ke kotníkům, někdy se mi, ale dílo nelíbí vůbec. Z této sféry mám několik přátel a jsou to šikovní lidé.

Jan Gruml

3) Jak je to s výtvarným uměním v České republice z vašeho pohledu? Má mladý umělec šanci se prosadit a uživit se?

Je to dřina, ale jestli se člověk dostane ke komerčnějším zakázkám, ať už je to reklama, ilustrace do knih a časopisů nebo užité ilustrace, tak je to dřina o fous menší. Asi z mého okolí neznám nikoho, kdo by se živil svou volnou tvorbou. Největší problém jsem měl se zažitým stereotypem, že slušný člověk chodí do normální práce. Dva roky jsem testoval počítače v jedný šílený fabrice a poté asi půl roku jsem pomáhal rekonstruovat byty v jedný malý stavební firmě. Cenná zkušenost, která mě naučila chápat hodnotu vydělaných peněz. Jenže když jsem se rozhodl živit tvorbou naplno, tak jsem se cítil provinile, že nevstávám pravidelně ráno do práce, jako ostatní. Trvalo mi to asi rok, než jsem přestal mít ten divný pocit v břiše, ten nahradil pocit naplnění ale také nejistoty. Jinak často slyším větu „To co děláš, není práce, je to koníček… Najdi si něco normálního”.

Lidé jsou hračky vyšších bytostí

4) Máte velice zajímavou techniku malby. Čím nejčastěji malujete? Neláká vás počítačová grafika?

Nejčastěji pracuji s akrylem a tuší, poslední dobou kombinuji i spreje. Našel jsem se v tom a snažím se v tom zlepšovat a používat různý srandičky. Momentálně obyčejný rozprašovač. Sice je rozprašování barev zdlouhavý proces s pekelným bordelem v patách, až má člověk chuť se vším seknout, ale to vyblbnutí nakonec stojí za to. Počítačová grafika by se mi do krámku hodila, časem vyzkouším.

5) Můžete našim čtenářům vaši tvorbu krátce přiblížit? Proč zrovna taková tématika? Pro lidstvo není příliš lichotivá.

Má volná tvorba je většinou ze světa, kdy už lidé nejsou samozvanými vládci planety… Je to buď etapa nenápadné invaze vetřelců z jiných galaxií, poražení lidstva a odplaty za jeho chování. Lidé jsou hračky vyšších bytostí z vesmíru nebo zvířat. Příšery, duchové nebo mimozemšťané už nejsou jen povídačky na strašení dětí, ale jsou bez jakýhokoliv skrývání reálně mezi lidmi. Témata s lidstvem se ve mně hodně pere. Na jednu stranu mám lidi rád, ale na druhou stranu mě neskutečně slušně řečenou štvou. Baví mě kreslit zvířata, od mala jsem se o faunu zajímal. V mých ilustracích dávají zvířata lidem odvetu za to nekonečný zneužívání a drancování.

Jan Gruml

6) Jak vaše díla vznikají? Pracujete spontánně, nebo musíte mít předem jasný plán?

To je různé, někdy sednu k čistému papíru a něco vzniká automaticky, jindy zas vidím scénu filmu nebo zajímavou fotografii, kterou mám nutkání nějak předělat. Někdy mám sen, že držím jakýsi obraz, ten se někdy druhý den pokusím překreslit, ale nikdy se to nepovede. Tohle bych rád pokořil.

7) Co je pro vás při tvorbě nejdůležitější? Co ve vás probouzí tvořivost?

To je těžká otázka. Motorem je pro mě to, že dělám něco, co lidi baví. Cítím, že to má smysl. Poté je to potřeba se uživit a zažívat tu radost, když skenujete už hotovou práci. Bývá to příjemná úleva. Nebo časová prodleva, když už 3 den neudělám ani čárku, tak mě přepadne úzkost, že ztrácím čas.

Jan Gruml

Chtěl bych prošmejdit různé techniky

8) Věnujete se ještě něčemu kromě umělecké tvorby?

Hodně času zabere starání se o samičku leguána jménem Jefry. Že je to samička se zjistilo až nedávno, tři roky byla Jefrym, tak jí to už zůstalo. Stejně je jí to šumák. Pak ještě máme rybičky, vodní šneky a až bude ten správný čas, tak se rodina rozroste o žebrovníky – krásní mloci. A čtu komiksy, nejraději od Charlese Burnse.

Více tvorby Jana Grumla najdeš na jeho facebookovém profilu nebo oficiálních stránkách

9) Pracujete momentálně na nějakém projektu? Je možné vaši tvorbu někde zhlédnout?

Pomalu ale jistě dokončuji sérii 69 vagín, kterou bych pak rád vydal knižně s krátkýma povídkama. Postupně na tom pracuju už pomalu 5 let a už by to chtělo dotáhnout do konce. Pak plánuji kratší sci-fi komiks. Jinak zatím žádný další cíl nemám, jen kreslit a kreslit.

10) Máte představu, jakým směrem by se vaše tvorba měla posouvat do budoucna?

Chtěl bych prošmejdit různé techniky – olej, suchá jehla, linoryt a jiné, a nezamrznout jen u akrylu. Taky bych rád postavičky, které jsem nakreslil, modeloval do hmotných rozměrů, že žádný prach z okolí je nenechá bez povšimnutí. Hlavně z toho musím mít dobrý pocit.

Komentáře k příspěvku